Mi kell egy sikeres vállalkozáshoz

Idei sorozatomban az
Ernst & Young által díjazott tulajdonságokat elemzem
nem csak azoknak, akik „Év Üzletembere” díjra pályáznak,
hanem minden vállalkozónak, aki
abban az irányban szeretne megtenni valamennyi lépést.

 

Itt talál pár gondolatot, ami akkor is hasznos lehet Önnek, ha készül indítani vállalkozást, akkor is, ha már működő vállalkozása van, és akkor is, ha működő sikeres vállalkozása van.
Ugyanis azt járom körül, hogy mi kell egy sikeres vállalkozáshoz, illetve mi nem kell hozzá. (Korábbi írás ebben a témában)
Ami kell:

I. Jó ötlet
Igen, kell lennie valaminek, ami Ön szerint még hiányzik a piacról, és ami gazdagabbá és boldogabbá tenné azokat, akik használnák. Ide tartozik nem csak a szoros értelemben vett terméke ill. szolgáltatása, hanem az ún. üzleti modellje is. (Pl. Lehet, hogy cipőjavítással sokan foglalkoznak, és Ön is pont úgy akarja az ügyfelei cipőit megjavítani, de MLM rendszerben akarja értékesíteni, és ilyen még nincs a piacon.)
Másképpen fogalmazva, kell hogy legyen egy küldetése a vállalkozásának.
DE!
Azt ne higgye, hogy elég a sikerhez egy „jó ötlet“! Mert biztos, hogy nem elég. Sokat kell még dolgoznia kitartóan és tervszerűen a sikerig. Az eredeti „ötletet“ is többször át kell majd alakítania a tapasztalatok alapján.
A „jó ötlet“ pedig nem azonos az „isteni szikrával“! A „jó ötlet“ hosszú és alapos piackutatás eredménye, amit aztán még tesztelnie is kell, mielőtt a megvalósításába belekezdene. (A megvalósítás pedig természetesen a tervezéssel kezdődik!)
II. Csapatmunka
Ma olyan a világ, hogy az, aki egymaga akar maradni, az bukásra van ítélve. Önnek nyitottnak kell lennie az együttműködésre úgy a vevőivel, mind a beszállítóival, mind a munkatársaival. Meg kell osztania velük a küldetését, be kell vonnia őket a megoldások magtalálásába, a vállalkozás fejlesztésébe.
Önnek bíznia kell mindazokban, akikkel együttműködik, hallgatnia kell rájuk és hálásnak kell lennie irántuk.
De Önnek kell arról gondoskodnia, hogy az eredmény meg legyen. Ön a felelős a vállalkozásért, tehát meg kell tanulnia bátorítva és megbecsülve számon kérni.
III. Tervezés
Nem jóslásról beszélek, hanem tervezésről.
Önnek nem kell megjósolnia minden egyes részletében a jövőt, hanem el kell döntenie, hogy a mai tudása alapján reálisan hová akarja eljuttatni a vállalkozását holnapra, a jövő hétre, a jövő hónapra, a jövő évre, a jövő évtizedre és a jövő évszázadra.
Ezeket a terveket le kell írnia és havonta – göngyölítve – frissítenie kell a következő egy hónapra, egy évre. Évente frissítenie kell az egy éves, egy évtizedes terveit, és tíz évente az egy évszázados terveit.
Azután az összes munkatársával együtt azon kell fegyelmezetten és kitartóan dolgozniuk, hogy ezek a tervek megvalósuljanak. Ha előre nem látott akadály bukkan fel, meg kell találniuk a megoldást rá.
IV. Fegyelmezett munka
Természetesen nem elég a terméket/szolgáltatást előállítani, megbízható minőségben. A terveknek tartalmazniuk kell részletesen, hogy hogyan fog eljutni a hír/információ azokhoz, akik boldogok lennének, ha használhatnák azt a nagyszerű dolgot/szolgáltatást, amit Ön kínál nekik.
A fegyelmezettség pedig a megvalósításhoz kell. Ugyanis az alaposan kidolgozott terv kizárólag arra való, hogy annak alapján történjék a megvalósítás. Hogy az egyik lépés a másikat segítse, ne nehezítse
V. A sikereiket pedig közösen meg kell ünnepelniük.
Ami nem kell:
I. Pénz
Ne úgy értse, hogy egy éhező nigériai gyerek bankot tud alapítani. Úgy értse, hogy akár egy pénztelen ember is el tud indítani egy sikeres vállalkozást, amit aztán akár akkorára is föl tud fejleszteni, hogy akár bankot is tud alapítani.
Hogy ne csak a magam érveivel jöjjek mindig, itt találja Richard Branson írását, amiből az utolsó mondatot idézem is: “A legnagyszerűbb dolog, hogy a pénz nem az egyetlen valuta a kezdő cégek esetében: a belső hajtóerő, az elkötelezettség, a szenvedély és a kemény munka mind ingyen van és többet ér, mint egy rakás pénz.“
II. Kapcsolatok
Csapatmunka kell, nem befolyásos emberekkel való bensőséges kapcsolat.
A sikeres vállalkozónak ahhoz kell értenie, hogy hogyan hoz létre szinergiákat emberek és folyamatok között; hogyan épít föl és működtet egy rendszert.
A feudális viszonyok egyre kevésbé érvényesülnek. Egyre nagyobb a szerepe módszerességnek, a kitartásnak és az alkotó tevékenységnek. Ezt mondja Salim Ismail, a jövő technológiáit kutató Singularity University alelnöke: “Az átütő innováció mindig kis körökből, az iparágon kívülről érkezik. Ilyesmiből fogunk sokkal többet látni.”
III. Szakértelem
Az elmúlt évtizedekben nagyon sokan lettek vállalkozók azért, mert „jobban értettek“ a szakmájukhoz, mint a főnökük; ill. azért, mert rákényszerültek, hogy a szakmájukat önállóan műveljék.
Nekik két lehetőségük volt. Vagy megtanulták a vállalkozás működtetését – ami egy különleges szakma, mert nem tanítják semelyik iskolában -, vagy már lehúzták a rolót.
Ugyanis egy vállalkozás sikeres működtetéséhez a vállalkozói készségeken kívül más nem kell. A szakmunkát meg lehet venni, de a vállalkozás felépítéséhez és sikeres működtetéséhez szükséges készségeket nem lehet megvenni. Ugyanis aki ért a vállalkozás felépítéséhez és működtetéséhez, az nem fogja pénzért eladni a „munkaerejét“, mert az a saját vállalkozását fogja fölépíteni és működtetni.
IV. „Jó helyen lenni, jókor“
Ezt írhattam volna a szükséges feltételek közé is akár. Azért inkább a nem szükséges feltételek közé írom, mert igaz ugyan, hogy kellenek külső támogató tényezők is, de sohasem azokon múlik az eredmény. Csupán a látszat az, hogy a szomszédnak, a versenytársnak a sikere a külső támogató tényezőinek a következménye. Ha Ön kívülről várja a támogatást, akkor sehová sem fog eljutni; míg, ha saját magától várja a támogatást, akkor bármit elérhet.
 

ITT és MOST VÁRJUK A HOZZÁSZÓLÁST!

Email cím (nem tesszük közzé) A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

 

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..